Rabu, 24 Juni 2009

Cara Membuat Banner Di Blog

Entri kali bukanla tutorial atau trik yer. Sekadar ingin menjelaskan saja. Ramai gak yang tanya cara nak buat Banner ni. Ponin den dibuatnye. Ok untuk buat banner ni senang la bagi orang yang berotak kreatif dan mahir dalam rekabentuk grafik juga menggunakan software yang power2 la. Ana pula, yang kurang kreatif ni hanya bemula dengan Adobe Photoshop 7, pastu CS3 dan sekarang CS4 untuk menghasilkan sebarang banner dan grafik.

Ana rasa masih ramai yang tak tahu apekebenda adobe photoshop ni. Memang susah nak jelaskan dan mengajar adobe di ruangan ini. Ana dulu pun bertalaqqi dengan guru2 adobe dari Shoubra berkenaan cara2 asas menggunakan photoshop ni. Sampai sekarang xpandai2 lagi.

Bagi yang sudah ada software photoshop ni, boleh la cari tutorial berkenaan dengannya. Banyak sangat.. Ana cadangkan cari tutorial dari youtube kerana mudah difahami lebih jelas melalui video. Klik SINI untuk lihat contoh tutorial dari youtube.

Selesai berkenaan adobe. Ana cuba cari laman yang menyediakan layanan membuat banner ni. Jumpa la satu dan ini Ana rasa yang terbaik. Antum boleh cuba membuat sebarang banner dengan ukuran pelbagai di Banner Fans ini. Harap dapat membantu.

Untuk menghasilkan Button rujuk SINI

Wallahua'lam.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar