Minggu, 23 November 2008

Kotak Komentar Pada Setiap Postingan

Assalamualaikum....Membuat kotak komentar di setiap postingan adalah satu pilihan terbaik. Ini akan memudahkan pengunjung untuk meninggalkan sebarang komentar, pesanan atau kritikan tanpa membuka tetingkap yang baru dan melambatkan. Caranya begini yer..

1. Login ke draft.blogger.com. Mesti pelik kan? draft.blogger ini lebih kurang macam blogger.com jugak la, fungsi yang sama cuma ada beza sikit je.

2. Pilih halaman Settings kemudian Comments. Tandakan pada kotak (Embedded below post)

3. Pilih (Save Changes) dan lihat hasilnya.

4. Untuk lihat hasilnya cuba klik mana2 tajuk postingan Antum. Jika kotak komen sudah ada di dibawah posting maka ianya berhasil dan cukup setakat ini. Bagi yang tidak berhasil, jangan risau, mungkin ada masalah dengan template Antum. Cuba cara dibawah.

5. Pilih Layout => Edit HTML". Tandakan pada kotak "Expand widget templates" dan cari kode dibawah.

<p class='comment-footer'> <b:if cond='data:post.allowComments'> <a expr:href='data:post.addCommentUrl' expr:onclick='data:post.addCommentOnclick'><data:postCommentMsg/></a> </b:if> </p>



6. Gantikan dengan kode dibawah.

<p class='comment-footer'> <b:if cond='data:post.embedCommentForm'> <b:include data='post' name='comment-form'/> <b:else/> <b:if cond='data:post.allowComments'> <a expr:href='data:post.addCommentUrl' expr:onclick='data:post.addCommentOnclick'><data:postCommentMsg/></a> </b:if> </b:if> </p>



7. Pilih (Save Changes) dan lihat hasilnya. Insyaallah dah menjadi tu..Kalau boleh doala dulu sebelum save..heheh..

Selamat Mencuba!!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar